Skip to content
4 almindelige udfordringer for en webshopejer

4 almindelige udfordringer for en webshopejer

En del af at opnå succes er at overkomme forhindringer - dette gælder sjovt nok også inden for eCommerce verden. De færreste kan opnå succes med det samme uden først at skulle løse en række udfordringer og problemer. Så når du falder over en udfordring så husk, at når den er løst, er du et skridt tættere på at opnå succes - den eneste måde at fejle på er ved at give op.

Det betyder dog ikke, at du skal overkomme alle udfordringerne alene, da det ofte er folk med en positiv indstilling til udfordringer som søger ny viden og bruger deres netværk til at løse problemer. Med en sådan indstilling er der mindre chance for, at du giver op eller fejler.

Så her vil vi præsentere dig for 4 almindelige udfordringer for en eCommerce webshopejer, men også hver af deres løsninger, så du forhåbenligt vil være et skridt tættere på at lykkes efter at have læst dette indlæg. Hos Wedoio er vi eksperter i at hjælpe webshops med at lykkes og at skalere ved hjælp af intelligente integrationer - vi vil også gerne se dig få succes! Her er vores løsninger til 4 almindelige udfordringer:

 

Ikke nok trafik

Det er logisk at for at generere salg, er du først nødt til at generere nok trafik til din hjemmeside. Uden potentielle kunder i din butik vil du ikke være i stand til at sælge noget, men udover dette er det vigtigt at drive den rigtige og relevante trafik til din eCommerce webshop. Hvis du kun sender til Italien og Frankrig, vil 100 hjemmeside besøgende fra Indien ikke gøre nogen forskel.

Eller hvis du f.eks. sælger et produkt, som er målrettet mænd, vil en masse kvindelige besøgende måske skab nogle salg, hvis de er på udkig efter en gave, men generelt vil mere relevant trafik hjælpe med at øge dine salg yderligere. Mange webshopejeres store udfordring er at skabe tilstrækkelig og relevant trafik. Der er forskellige muligheder, når det kommer til at øge trafikken; betalt reklamering (annoncer på Google og sociale medier), SEO optimering, E-mail marketing, at anvende sociale medier og influencere og mange flere.

Løsning:

Dette er måske ikke det svar, du havde håbet på at høre men; eftersom mulighederne er mange, er løsningerne det også, hvilket kan være både gode og dårlige nyheder. Først og fremmest vil vi foreslå at lave en plan og strategi til at skabe enten gratis eller betalt trafik. Betalt trafik såsom Google og Facebook reklamer er den hurtigste måde at opnå resultater på, mens det at generere gratis trafik f.eks. vha. SEO, at poste på sociale medier, link building osv., ofte tager lidt længere tid at bygge op og kræver vedholdenhed, før du begynder at se resultater - men det er værd at begynde at opbygge gratis trafik allerede nu, da dette vil være en stor del i det lange løb.

Begynd med at fokusere på nogle af delene for at øge din trafik, sæt mål, lav en plan og strategi for at opbygge det skridt for skridt - vær vedholdende og hav tålmodighed. Hvis du bruger Shopify eller WooCommerce, vil du kunne finde videoguides og lektioner om, hvordan du kan øge din trafik.

For at generere mere relevant trafik til din webshop, kan du sikre dig at målrette teksterne og din markedsføring til din målgruppe. Skab et tydligt overblik over den ideelle potentielle kunde og lav dine kampagner baseret på dette. Sikr dig at du implementerer de rigtige og relevante søgeord i din tekst. Vi kunne skrive et helt andet blogindlæg om at generere trafik, men vil lade det stå ved dette for nu.

Et net af veje, trafik og bygninger set oppefra



Abandoned Carts

Abandoned Cart er når en kunde påbegynder checkout, men forlader indkøbskurven uden at færdiggøre købet eller at betale. Dette er en almindelig udfordring for mange webshops, og det kan være svært helt at undgå efterladte indkøbskurve, men du kan arbejde hen imod at reducere din abandoned cart rate. 

Den gennemsnitlige webshop mister 75% af dens salg grundet afbrudte køb. Der kan være mange grunde til abandoned carts; Kunden ville måske bare tjekke den samlede pris inkl. fragtomkostninger, prisen efter at have tilføjet en rabatkode mv., eller noget under udtjekningsprocessen kan have forårsaget, at kunden har mistet tilliden til din webshop eller dit brand. Nedenfor vil vi give nogle mulige årsager at se nærmere på, at optimere og en løsning til at fixe abandoned carts i din webshop.

Løsning:

Mulige årsager til at kunder pludselig forlader deres indkøbskurv uden at færdiggøre ordren:

  1. Skjulte omkostninger eller gebyrer under checkout processen. Hvis prisen pludselig er højere end forventet, kan dette forårsage, at kunden forlader siden uden at gennemføre købet. Sikr dig at fragtomkostninger fremgår tydeligt på produktsiden eller reklamer med gratis fragt (Du kan evt. inkludere fragtomkostninger i produktprisen i stedet for at undgå ekstra omkostninger).
  2. Bekymringer om betalingssikkerheden. Dette er specielt relevant, hvis du ejer en mindre eller ukendt webshop. Fremvis et SSL certifikat på betalingssiden, indsæt forskellige former for social proof på din hjemmeside generelt for at øge tilliden og hav passende og lettilgængelige kontaktinformationer på siden eller endda billeder af personerne bag på “Om os” siden for yderligere at styrke troværdigheden.
  3. Komplicerede checkout processer. Sikr dig at din checkout proces er gnidningsfri og nem. Din checkout proces bør være tilpasset, så den passer med resten af hjemmesiden i design, layout og farver. Herudover kan du sikre at tilføje så få steps som muligt til processen. Hvis man f.eks. først skal oprette en brugerprofil for at betale, kan dette få nogle kunder til at forlade kurven uden at gennemføre købet.

Der kan være mange flere årsager til en abandoned cart, som du vil finde meget mere om ved en hurtigt søgning på Google. Sikr dig at du har hver af disse årsager under kontrol for at minimere din abandoned cart rate.

Bemærk at nogle abondoned carts er umulige at undgå, da nogle kunder bare researcher, leder efter inspiration eller har brug for tid til at overveje deres køb - nogle kunder vil vende tilbage for at færdiggøre købet efter at have tænkt sig om. MEN vær sikker på at du har opsat en “abandoned cart e-mail” for venligt at minde kunderne om deres efterladte varer.

Væltet og forladt indkøbskurv på græsplæne ved siden af vej

 

At skabe tillid og troværdighed

Specielt hvis du ejer en ny eller mindre webshop, kan du være nødsaget til at lægge en ekstra indsats på dette område for at overbevise kunden om, at det er sikkert at efterlade nogle af deres hårdt tjente penge i lige præcis din webshop. Hvis en fysisk butik vælger at udvide deres rækkevidde med en webshop, kan dette være en nemmere proces, da man på den måde muligvis allerede har opbygget et brand og troværdighed.

At shoppe i en fysisk butik kræver ikke lige så meget tillid som online shopping (eller tilliden er nemmere etableret). I en fysisk butik er kunden i direkte og personlig kontakt med medarbejderne, modtager produktet med det samme, og hvis noget går galt ved kunden, hvor han eller hun kan finde butikken igen. At shoppe online er helt anderledes, da det er nemmere at gemme sig bag en computerskærm, kunden kan føle sig mindre tryg, hvorfor det er vigtigt at gøre en indsats for at skabe tillid og at fremstå troværdig - men hvordan sikrer du dig dette?

Løsning:

Udover de åbenlyse løsninger såsom at undgå stavefejl, at have en flot designet og professionel hjemmeside, har du måske hørt om social proof? Social proof er et godt redskab til at skabe ekstra tillid. Når du viser kunderne, at mange andre også køber produkter fra din webshop, kan dette overbevise kunden om, at det er sikkert at betale og at produktet er af god kvalitet.

Studier viser at størstedelen af folk tager f.eks. kundeanmeldelser med i overvejelserne, når de skal beslutte sig for, om de vil købe et produkt eller ej. Så vær sikker på at du har implementeret tilstrækkelig social proof såsom f.eks.:

  • Kundeanmeldelser og helst med mulighed for at dine kunder kan oploade produktbilleder og bedømme produktet med stjerner.
  • Influencer billede: Eftersom sociale medier tager mere og mere over, er en god måde at etablere social proof på at betale en influencer for at reklamere for og anbefale produktet. På denne måde vil du også kunne implementere et billede af influenceren sammen med produktet i enten din markedsføring eller på produktsiden for at skabe ekstra tillid.
  • Fremvis et nummer som viser, hvor mange personer der har købt produktet: Dette er en anden mulighed for at implementere social proof. Ved at vise dine potentielle kunder, at andre også har købt dette produkt, kan du hjælpe dem til at træffe beslutningen om at købe.
  • Fremhæv dit produkt som “Bestseller”, “Populært valg” mv.. Mange webshops som f.eks. Shopify og WooCommerce webshops tilbyder mulighed for tilpasning, hvor du også vil have mulighed for at fremhæve nogle af dine produkter med skilte som f.eks. “Bestseller”, “Populært valg” mv., hvilket kan fange dine kunders opmærksomhed og være et plus, når de overvejer dit produkt.

Der er andre muligheder for social proof f.eks. at være til stede og regelmæssigt at poste på sociale medier, interagere med målgruppen og at etablere relationer. Udover dette bør du altid have alle din virksomheds kontaktinformationer tilgængelige på din hjemmeside. At tilføje et telefonnummer og CVR nummer kan være et ekstra plus ifm. at skabe troværdighed.

to hænder giver hånd foran nedrullede persienner



Ikke nok timer i døgnet

Dette er en udfording som mange iværksættere falder over, når deres webshop begynder at vokse og skalere. Teoretisk set er dette et godt tegn, da det betyder at din forretning går godt. I starten var du måske i stand til at håndtere det hele selv, men efterhånden som din webshop og forretning vokser, gør arbejdsbyrden det også.

Du føler dig nu som en multitaskende blæksprutte med blodsprængte øjne som løber rundt for at forsøge at få enderne til at mødes, mens du bunder kander af kaffe. Okay, måske har vi overdrevet en smule, men du ved hvad vi mener: Søvn er undervurderet, men du ville stadig ønske, at du havde bedre tid til at nyde frugterne af dit hårde arbejde. Lyder det som dig?

Forretningsmand sidder udenfor ved bord med bærbar computer, tager sig til hovedet og ser opgivende ud

Nogle eCommerce webshopejere vælger at hyre webshop managers og andre medarbejdere for at reducere deres egen arbejdsbyrde. Det er en mulighed, men også en lidt dyr løsning, og du er stadig nødsaget til at bruge tid på at holde styr på dine medarbejdere og deres arbejde. Derfor vil i præsentere dig for en ny og innovativ løsning:

Løsning:

Sæt dig ned og slap af - tag en dyb vejrtrækning. Vi vil præsentere dig for en løsning kaldet; Automatisering. Med denne løsning kan du automatisere arbejdsprocesserne i din webshop. Det betyder, at du kan få arbejde gjort - helt automatisk!

Dette vil spare dig både tid og penge og give dig mulighed for at fokusere på de essentielle og vigtigste dele af din virksomhed for at støtte vækst, og selvfølgelig også for at gøre tingene nemmere og hurtigere for dig.

Hos Wedoio er vi eksperter i integrations- og automatiseringsløsninger og har hjulpet mange webshopejere med at automatisere deres arbejdsprocesser for at spare tid og penge, reducere risikoen for fejl, støtte vækst og øge profitten, mens man gør bedre brug af data ved at organisere arbejdsgangene.

 

Wedoio Uniconta integration

Uniconta er et moderne cloud-baseret ERP system som holder styr på bogføring, lagerbeholdning, projekter, produktion og logistik. Den er designet til små og mellemstore virksomheder for at hjælpe dem med at blive mere digitale og at booste deres fremgang.

Alle de data som du overfører til Uniconta er sikkert opbevaret i skyen og altid tilgængelige i realtid.

Wedoios Uniconta integration giver dig mulighed for automatisk at overføre dine produkter, kunder og alle ordrer fra din webshop direkte til Uniconta. Den byder på tidsbesparelser i din daglige rutine, søgninger, ifm. dokument indhentning og forretningsadministration. Ved at abonnere på denne nemme og simple integrationsproces, kan du spare en masse tid og besvær med at administrere din webshop.

Lyder dette som noget for dig? Du er altid velkommen til at kontakte os eller at booke et møde for en videre snak om en integrations- og automatiseringsløsning til din forretning. Vi er her for at gøre tingene lettere for dig og vil støtte og guide dig igennem hele processen. Fortsæt med at skalere og vi snakkes ved snart!

 

Mere om:
uniconta blok

Uniconta er et moderne cloud-baseret ERP system som holder styr på økonomi, varelager, projekter, produktion og logistik og hjælper din forretning med at blive mere digital. Dette byder på tidsbesparelser i din daglige rutine, søgninger, indhentning af dokumenter og forretningsledelse. Alle dine data og dokumenter er sikkert opbevaret og altid tilgængelige i Uniconta cloud. 

Selvom dette er et standard ERP system, er det fleksibelt struktureret, så du kan skræddersy løsningen med dine egne felter, tabeller og skærme. Dette betyder, at du ikke behøver at være afhængig af ønsket om forandring blot for at passe ind med andre virksomheder.

 

 

Mere om:
wedoio-logo

Wedoio giver enhver forretning mulighed for en nem og enkel Uniconta integration og en automatiseret løsning. Dette inkluderer integration af al data fra WooCommerce, Shopify, Magento 2 og andre webshops direkte til Uniconta uden at miste information i løbet af processen.

Ved at tilmelde dig denne nemme og enkle integrationsproces, kan du spare en masse tid på administrationen af din webshop. Det vigtigste her er, at du kan have fokus på din forretning og undgår at skulle hoppe mellem forskellige systemer. Spar med sikkerhed både tid og penge. Du får automatisk tingene ordnet.



Share this:

Best this week:

Nu er Wedoios Shopify - Uniconta integration her!