Skip to content
4 fejl ved produktbeskrivelser

4 fejl ved produktbeskrivelser | Wedoio

Produktsiden i en webshop spiller en vigtig rolle. Den bør opsættes i følge et bestemt princip og skal indeholde specifikke elementer. Hvis du mangler en af disse, kan hele processen med at tiltrække potentielle kunder gå i vasken.

Produktsiden i en webshop indeholder information om de produkter, du tilbyder inklusiv en detaljeret beskrivelse, knapper som er beregnet til at udføre bestemte handlinger (f.eks. “køb”, “Bestil”, “Læg i kurv”, “Del på sociale medier” mv.) og andre elementer.

Hovedpointen er at køberen får øjnene op for produktet og dets fordele, og forstår hvorfor han eller hun er nødt til at købe lige præcis det produkt. Hvis produktsiden i en webshop opfylder dette, øges salgsprofitten betydeligt. Men produktbeskrivelser viser ikke altid potentielle kunder den information, de kom for. Og disse lav-kvalitets produktbeskrivelser kan både findes på produktsider i nye webshops men også i rimelig velkendte og populære webshops. 

Men hvad er problemet med disse produktsider? Lad os se nærmere på de mest udbredte fejl, du bør undgå, når du laver produktbeskrivelser.

 

Beskrivelserne er kopieret fra andre kilder

Dette er et alvorligt problem, som mange webshops har. Kopierede produktbeskrivelser kan findes på tusindvis af hjemmesider. Ejerne af disse webshops forstår ofte ikke, hvorfor produktsider og nogle gange hele hjemmesider ikke dukker op i søgeresultaterne. Dette skyldes, at de helt simpelt ikke bliver indekseret af Google og andre søgemaskiner.

Søgemaskine algoritmer gør det dog muligt i meget få tilfælde at indeksere sider, hvor indholdet er kopieret. Og selv hvis en sådan side undtagelsesvist indekseres, vil den stadig blive placeret meget lavere i søgeresultaterne end hjemmesider med originalt indhold.

Samme beskrivelser til lignende produkter

Søgemaskiner imødekommer ikke, at man f.eks. har den samme beskrivelse til lignende produkter eller produkter i forskellige varianter. Derfor bliver siderne i sådanne tilfælde måske ikke indekseret. Hertil, hvis du har den samme information under flere produkter som minder om hinanden, vil din potentielle kunde måske forlade din webshop grundet dette.

Søgemaskiner kan i mange tilfælde se sider med kopieret indhold som duplikerede sider, og derfor vil det oftest kun være den ene af produktsiderne som dukker op i søgeresultaterne. Hvis du derimod opretter individuelle produktbekrivelser til hver produktside, vil alle siderne blive indekseret af søgemaskiner.

Overdrevet brug af søgeord

At overbruge eller misbruge søgeord i produktbeskrivelser registreres direkte som spam af søgemaskine robotterne. Søgemaskiner ekskluderer disse produktsider fra søgeresultaterne.

Googles algoritmer f.eks. forbedres konstant for at gøre internettets ressourcer mere brugbare for brugere, og tekst med et højt antal af gentagne søgeord registreres derfor som spam.

For lange beskrivelser på produktsider

Undgå at bruge for lange tekster til beskrivelsen på produktsider til en webshop. Det vil fremstå kedeligt og uinteressant og, som vi nævnte tidligere, så går søgemaskine robotter op i brugernes oplevelse. Husk at meget ikke nødvendigvis altid er godt.

Hvis du designer en side til et helt nyt produkt og skriver en interessant og struktureret beskrivelse, så er det vigtigt at få med, hvad kunden helt præcist vil få af værdi fra produktet. Hvordan vil du få kunden til at købe produktet, hvis dette ikke er tydeliggjort?

Lær flere tips om at lave produktbeskrivelser til din webshop her

4 mistakes when creating product descriptions

Selv hvis du er enig i behovet for at lave unikt indhold, så vil du sikkert have spørgsmål om, hvor man finder eller får beskrivelser til produktsider til en webshop. Du kan enten vælge at skrive dem selv, eller du kan hyre copywritere.

Forfattelse af produktbeskrivelser til en webshop

Du kan selvfølgelig give dig i kast med at skrive produktbeskrivelserne helt selv. Men hvad hvis du bruger en masse tid på det og så glemmer de andre vigtige ting for dig som iværksætter? Det er ikke nødvendigt at skrive produktbeskrivelserne selv - du kan altid videregive opgaven til dine medarbejdere eller freelancere. At skrive produktbeskrivelsen selv har sine fordele og ulemper.

Fordele:

  • dig og dine medarbejdere kender branchen godt, hvilket betyder, at du mere præcist vil kunne se fordele og ulemper ved produktet,
  • du har selv mulighed for grundigt at undersøge produktet og formodentlig holde det i hånden for at beskrive produktet detaljeret.

Ulemper:

  • for en webshop med et bredt udvalg af varer, vil det være nødvendigt at ansætte en separat specialist med alle de dertilhørende omkostninger (arbejdsplads på kontoret, udgifter til løn, sygefravær mv.),
  • ikke enhver medarbejder kan skrive troværdige tekster, og derfor er det nødvendigt at teste medarbejdere, hvilket muligvis kan gå udover deres oprindelige jobfunktion,
  • at hyre en copywriter vil medføre tidskrævende interviews, afprøvning og oplæring.

 

I hvilke situationer giver det mening selv at skrive produktbeskrivelserne?

Her er nogle idéer til dig:

  • hvis det er en smal gruppe af specifikke produkter, hvor det alligevel er nødvendigt at forfatteren eller ejeren er sat godt ind i produkterne,
  • et lille udvalg af specifikke varer/ydelser,
  • hvis der er en erfaren specialist blandt personalet som er interesseret og gerne vil udføre denne opgave.

 

At bestille produktbeskrivelser fra en tredjepart

Fordele:

  • en erfaren copywriter har speciel viden og evner til at skrive og opstille teksten om produktet,
  • der er et bredt udvalg af copywritere på markedet nu om dage, så du kan uafhængigt vælge den bedste specialist,
  • optimering af tids- og økonomiske udgifter (det er ikke nødvendigt at indrette en arbejdsplads, det er nok bare at hyre en freelance copywriter).

Ulemper:

  • den udvalgte forfatter har måske ikke kendskab til produkterne endnu, og det vil være svært for forfatteren at finde relevant og tilstrækkelig information om produktet for at kunne lave en god produktbeskrivelse,
  • omkostningerne til kvalificerede copywriters kan være rimelig høje, og begynder copywriters vil ofte skrive en produktbeskrivelse af dårligere kvalitet,
  • der er en chance for, at den udvalgte forfatter viser sig at være en scammer eller ikke god nok, og som resultat heraf vil du miste penge og værdifuld tid.

 

Under hvilke forhold kan det betale sig at bestille en produktbeskrivelse fra en erfaren copywriter?

  • hvis der er behov for at forfatte tekster tl et større antal af forskellige produkter som ikke kræver special viden fra copywriteren,
  • hvis det ikke er muligt at udvælge en af dine medarbejdere til at arbejde på teksterne eller at tilbyde en arbejdsplads til en ny medarbejder.

Dette var en kort oversigt over 4 fejl at undgå, når man skal lave en produktbeskrivelse. At have velskrevet indhold på din eCommerce hjemmeside eller webshop betyder, at du er færdig med den største del af dit arbejde. Den vigtigste del af din eCommerce webshop er produktsiden, som skal være fyldt med den nødvendige information om de varer eller ydelser du sælger.

Vi håber, at denne guide hjælper dig med at finde den bedste løsning til din eCommerce webshop. Hvis du har nogen spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os!

Kontakt os i dag!

 

Share this:

Best this week:

iPaaS: Hvad er det, og hvorfor har du brug for det?