Skip to content
5 almindelige fejl inden for webshop salgsautomatisering

5 almindelige fejl inden for webshop salgsautomatisering

StartUp webshops eller webshops med en lav omsætning kan manuelt håndtere deres lagerbeholdning, salg og alle disse processer inden for systemet. Men større eCommerce virksomheder har en større arbejdsbyrde, så de er nødsaget til at automatisere disse processer for at forbedre arbejdsgangene, reducere tidsforbruget og at øge profitten for fortsat at kunne skalere og holde styr på det hele.

Nogle gange implementeres en automatiseringsløsning ikke korrekt, hvilket resulterer i at løsningen ikke fungerer som den skal og derfor ikke tilføjer den ønskede værdi til virksomheden.

Hos Wedoio er vi specialiserede i integrations- og automatiseringsløsninger, og vi vil her dele vores erfaringer med de 5 mest almindelige fejl inden for salgsautomatisering, så du kan sikre dig den bedst mulige automatisering og tilføje ekstra værdi til din virksomhed.


Fejl nr. 1: At opbevare data i office programmer (f.eks. Excel)

Hvis du f.eks. ejer en mindre webshop, hvor du har omkring 20-30 varer og får et par salg om dagen, kan det være at Excel er nok til at administrere din bogføring. Hvis man kører en webshop på begynderniveau, er det simpelthen endnu ikke profitabelt af investere i automatisering.

Men efterhånden som din forretning vokser, vil det blive sværere at arbejde ved brug af Excel, da der her er stor risiko for fejl og for at der opstår uoverensstemmelser. Du bør også have kontrol med omsætningen og konti fra forskellige enheder, om det så er fra computeren, din smartphone eller endda hjemmefra.

Du kan løse dette problem ved at forbinde din webshop med en speicel automatiseringsløsning inden for bogføring.

3 arbejdskollegaer sidder rundt om et bord med computere, notesbøger og papairer me diagrammer og analyserer forretningsresultater
Fejl nr. 2: Mangel på synkronisering af webshop data med leverandører

I de fleste tilfælde operer webshops uden at have deres eget varelager, hvor de i stedet afsender varer direkte fra leverandørens virksomhed. Managers modtager data om lagerstatus fra samarbejdspartnere hver dag eller hvis aftalt ved brug af Excel.

Efterhånden som virksomheden udvikler sig, øges antallet af leverandører, hvilket negativt påvirker effektiviteten og pålideligheden af informationer. Problemet kan udryddes ved at forbinde webshoppen med et CRM system som automatisk kontrollerer prisopdateringer fra Excel.

2 lagermedarbejdere går på lageret fyldt med kasser og en vogn
Fejl nr. 3: Kunden modtager ikke automatisk notifikationer om forsendelsen og leveringen af ordren

Hvis man ikke opsætter automatiske notifikationer om ordrestatus, er managers nødsaget til at bruge deres egen og andres tid på at snakke med kunder over telefonen, hvilket er ekstremt upraktisk.

Det er fint, hvis du har brug for at informere kunden om yderligere rabat på produktet: et sådant opkald vil kun glæde kunden. Men at forstyrre folk med opkald ifm. enhver årsag er ubelejligt, og det er også en byrde for medarbejderne.

Du kan reducere antallet af opkald ved at forbinde webshoppen med en automatiseringsløsning, der sender SMS’er og e-mails med opdateringer om leveringstidspunktet.

Leveringsbud afleverer pakke til kvinde i døråbning og smiler


Fejl nr. 4: At opbevare oplysninger om ordrer forskellige steder

For at oprette en ordre kan kunder:

  • Gå til den tilsvarende side på webshoppen, trykke på købsknappen og udfylde formularen, hvilket de fleste gør.
  • Foretage et opkald eller sende en chatbesked, hvis de har brug for mere information eller hjælp til at fuldføre ordren.

Hvis virksomheden både sælger offline og online, er det mest sandsynligt, at der er separate bogføringssystemer som vedligeholdes separat. Derfor kan det ske, at der ikke er nogen information om tidligere køb, hvilket gør det vanskelligt at foretage mersalg.

Et andet problem er, hvis en ordre oprettes af en manager direkte via formularen på webshoppens side under en samtale med køberen. Dette sker rimelig ofte, fordi denne tilgang er praktisk for både sælgeren og kunden, men det komplicerer den videre analyseringsproces (da det ikke vides, hvem der har oprettet ordren).

Dette problem kan løses ved at webshoppens medarbejdere forbindes med et webshop integrationssystem. Lad os gå videre til den sidste almindelige fejl, hvor vi derefter vil fortælle om, hvordan man integrerer en automatiseringsløsning for at løse alle disse problemer.

Kvinde ved bor fyldt med forskelligfarvede shopping poser med bærbar computer og kreditkort i hånden som er ved at bestille
Fejl nr. 5: Nøgletal fra køb og returneringer analyseres ikke

Hvordan opstår disse fejl?

Først og fremmest hvis webshoppen anvender et analytisk software som ikke tilbyder detaljeret information om ordrer. Dernæst hvis den indsamlede data ikke anvendes til at optimatisere arbejdet, da man måske undskylder det med, at dette ikke er så vigtigt for en lille forretning.

Men erfarne marketingfolk anbefaler at analysere webshoppens aktivitet helt fra starten. Vil du ikke gerne kunne forstå, f.eks. hvorfor kunder udfylder en formular eller tilføjer varer til kurven men ikke betaler for dem? De indsamlede indikatorer hjælper med at studere målgruppen, bedre at tilpasse situationsbestemt reklamering, e-mail nyhedsbreve og andre marketings redskaber.

Træ bordplade med papir med søjlediagrammer og statistikker og hånd som peger på et diagram

En lille hurtig pause her: Wedoio anbefaler, at læse vores artikel om, hvad de 4 almindelige udfordringer, som en webshopejer oplever, er for at få den fulde og detaljerede information om, hvordan man kører en succesfuld webshop.


Så hvorfor er vi samlet her i dag...?

… for at forkynde jer for ægtefolk at… nej nej, det var bare en joke!

Vi er her for at informere dig om et system kaldet en automatiseringsløsning. Hos Wedoio hjælper vi eCommerce virksomheder med at automatisere deres arbejdsprocesser ved at integrere et Uniconta cloud-baseret ERP system med deres webshops.

Uniconta er et ERP system som holder styr på regnskab, lagerbeholdning, projekter, produktion og logistik, hvilket hjælper din forretning til at blive mere digital. Det byder på tidsbesparelser i din daglige rutine, søgninger, dokument indhentning og forretningsadministration. Alle dine data og dokumenter er sikkert opbevaret og altid tilgængelige i Uniconta cloud.

Forretningsmand i jakkesæt og slips som peger tommelfinger op ad

Wedoio arbejder med WooCommerce, Shopify, Magento 2 webshops, finansielle systemer såsom November First, tidsregistrerings apps som Intempus og mange andre proces automatiseringsløsninger: webCRM, Ordrestyring, Easyproject mv.. 

Kontakt os i dag!

Integration mellem forretningssystemer skaber værdi for virksomheden, giver bedre data og sikrer at data er korrekt synkroniseret mellem forskellige systemer med en minimering af manuelle processer. Wedoio har et bredt udvalg af løsninger som kan sikre dine data, og derudover hjælpe dig med at forbedre dataflowet, rationelle arbejdsprocesser og at fokusere på de mest essentielle dele af din forretning.

Lær mere om Wedoios Integrationsløsninger nu!

 

Mere om:
uniconta blok

Uniconta er et moderne cloud-baseret ERP system som holder styr på økonomi, varelager, projekter, produktion og logistik og hjælper din forretning med at blive mere digital. Dette byder på tidsbesparelser i din daglige rutine, søgninger, indhentning af dokumenter og forretningsledelse. Alle dine data og dokumenter er sikkert opbevaret og altid tilgængelige i Uniconta cloud. 

Selvom dette er et standard ERP system, er det fleksibelt struktureret, så du kan skræddersy løsningen med dine egne felter, tabeller og skærme. Dette betyder, at du ikke behøver at være afhængig af ønsket om forandring blot for at passe ind med andre virksomheder.

Mere om:
wedoio-logo

Wedoio giver enhver forretning mulighed for en nem og enkel Uniconta integration og en automatiseret løsning. Dette inkluderer integration af al data fra WooCommerce, Shopify, Magento 2 og andre webshops direkte til Uniconta uden at miste information i løbet af processen.

Ved at tilmelde dig denne nemme og enkle integrationsproces, kan du spare en masse tid på administrationen af din webshop. Det vigtigste her er, at du kan have fokus på din forretning og undgår at skulle hoppe mellem forskellige systemer. Spar med sikkerhed både tid og penge. Du får automatisk tingene ordnet.

 

Share this:

Best this week:

iPaaS: Hvad er det, og hvorfor har du brug for det?