Skip to content
Forskellige typer af lead magneter del 1

Forskellige typer af lead magneter: Del 1

Lead generering er en proces, hvor man tiltrækker kunder til virksomheden gennem forskellige online markedsføringskanaler. Et lead derimod refererer til en potentiel kunde. Dette kan være, kontakter som udviser interesse for at købe enten gennem kontaktformularer, e-mails, et opkald, mundtligt eller enhver anden form for kontakt med din forretning. Det er oftest mere profitabelt for en manager at købe færdiglavede leads i stedet for at betale for annoncering med et ukendt resultat. I dette indlæg vil vi dele vores erfaring med mere end 100 lead genererings projekter og finde ud af, hvordan man gør denne proces så profitabel som muligt.

Lead generering er et digitalt marketingsværktøj, hvoraf resultatet er nye leads som kontakter din virksomhed. Et lead er, en person som har udtrykt et ønske om at foretage et køb fra dig. Læg mærke til at “ønske” er nøgleordet her. Et lead er ikke ensbetydende med en køber. Hvem end der har købt noget i din virksomhed er en kunde. Den person som bare har ringet eller sendt en forespørgsel, bedt om en opringning, sendt en besked osv. er et lead.

Hvis du gerne vil lave en god lead magnet, kan du starte med at tænke over, hvad der kan fange din potentielle kundes interesse. Forsøg at finde frem til en overskrift som vil være til din fordel og hav disse hurtige tips med i overvejelserne:

  1. Tilføj løfter: Overvej hvad kunden vil modtage efter at have afsendt sine kontaktoplysninger,
  2. Målgruppe: Hvorfor laver du en lead magnet og til hvem,
  3. Hoved pointer: Spørgsmål og løsninger kan stilles op i punktform (eller indsæt nogle fordele),
  4. Call to action: Oplys hvad kunden skal gøre efterfølgende.

Der er ingen grund til at tvinge folk til at udfylde en masse felter. Oftest er en e-mail adresse nok.

Sikr dig at din lead magnet er unik og målrettet en specifik gruppe af brugere. Den bedste måde at nå din målgruppe på er ved at være specifik i din kampagne. Du kan f.eks. bruge følgende vendinger; “Til de første 100 registrerede brugere” eller “Hvis du bestiller i dag…” mv..

 

Flere forskellige typer lead magneter

Nyhedsbrev

En vedvarende udbredt måde at vinde kunder på, er ved at tilbyde dem at tilmelde sig et nyhedsbrev. Er det fortsat relevant i dag? Selvfølgelig, de bedste resultater kan opnås med relevante lead magneter, og vi er sikre på, at denne metode til at indsamle en potentiel kundes kontaktinformationer på stadig er effektiv.

Hvorfor?

Folk elsker muligheden for at vælge. Hvis de finder din hjemmeside interessant og gerne vil følge med og modtage nyheder, får de muligheden for at tilmelde sig uden at skulle downloade forskellige PDF filer. Mange brugere er simpelthen ikke vant til at downloade materiale som lead magnet.

 

Hjælpeark

Hjælpeark har med sikkerhed hjulpet alle mindst en gang ved tests eller eksaminer i skolen eller på universitetet. De har hjulpet før, og de hjælper nu, når du skal interagere med potentielle kunder. Brugere tiltrækkes af hjælpeark, fordi de tilbyder bestemte fordele.

Forestil dig en 3000-5000 ords tekst med de bedste case studier, fremgangsmåder, billeder, videoer og andre visuelle dele. Stil dig selv spørgsmålet og besvar det ærligt - ville du få læst det hele? Højest sandsynligt ikke.

Brugere har større tendens til at efterlade deres e-mail adresse eller telefonnummer i bytte for din blogs oversigt over brugbar information. Brugbar information i dette tilfælde kan f.eks. være skabeloner, eksempler, PDF’er osv.. Tænk tilbage på hvordan du tog en test eller eksamen. Hvad var nemmest; at lære hele afsnit fra tekstbogen udenad eller at omskrive hjælpearket, hvor de specifikke svar på opgaverne var givet? :)

 

Bonus/rabat

Disse lead magneter for webshops er mindre udbredt sammenlignet med andre, men det vækker størst interesse blandt kunder. Og selvfølgelig, hvis du har en interessant idé som basis for din lead magnet, kan du være sikker på at øge antallet af kunder.

Lad os tage udgangspunkt i et eksempel fra en af de mest populære - Amazons webshop. De tilbyder en stor rabat til de kunder som tilmelder sig Amazone Prime som giver hver bruger en 30-dages gratis prøveperiode, der inkluderer gratis fragt og mange andre fordele. Helt basalt får Amazon en stor andel af deres kunder til at tilmelde sig deres Prime version for at indsamle kontaktinformationer, men det ser ud som om, at dette bare giver rabat eller penge til kunderne som gave. Denne idé er faktisk meget succesfuld, og man kan se beviset på dette ved at google Jeff Bezos’s nettoværdi :)

En anden velkendt metode til at indsamle kontaktinformationer er at udfylde spørgeskemaer ved detail disken for at modtage et gratis certifikat, en rabat eller lign.. Du er højest sandsynligt stødt på nogle promotere som tilbyder noget lignende. En webshop som sælger fysiske varer kan tilbyde en lille ekstra gave eller tilbehør til produktet som sendes med ordren, hvis kunden f.eks. tilmelder sig nyhedsbrevet osv..

Så lead magneter i bestemte varianter kan anvendes af enhver virksomhed. Det er bare vigtigt at finde ud af, hvordan du med sikkerhed får udbudt et tilbud som vil fungere for dig. Dette har også sine egne regler.

 

Tjeklister

Denne informationsbaseret lead magnet er en af de mest effektive. Dette redskab har meget til fælles med hjælpeark, da essensen af begge fremgangsmåder er en oversigt over brugbar information samlet på én side.

Men forskellen er, at tjeklister er mere effektive til at motivere kunder til at tage handling; “Bare gør X for at løse Y problemer”. Brugere værdsætter instruktioner, hvor hvert punkt er forklaret så detaljeret som muligt.

En anden fordel ved tjeklister er at de er de mest tilpasningsdygtige/fleksible og mest simple lead magneter derude i dag. Ethvert indlæg fra din blog i stil med “Sådan opnår du X ved at følge Y fremgangsmåde” kan hurtigt omskrives til en brugbar tjekliste.

Der findes mange flere typer af lead magneter, som vi vil komme nærmere ind på i næste indlæg. Hold dig opdateret ved at læse vores nye blogindlæg hver dag og find en masse om at administrere din egen webshop samt information om integrations- og automatiseringsløsninger. Disse løsninger hjælper tusindvis af virksomheder med at automatisere deres processer for at opnå en højere profit. 

Hvis du gerne vil lære mere om Wedoios integrationsløsninger, er du velkommen til at booke et møde med os nu og få alt den nødvendige information til dig og din webshop.

 

Kontakt os i dag!

 

 

Share this:

Best this week:

Nu er Wedoios Shopify - Uniconta integration her!