Skip to content
Hvad er en lead magnet? Hvordan laver du den bedste til din webshop?

Hvad er en lead magnet? Hvordan laver du den bedste til din webshop?

En lead magnet er meget vigtig for lead generering og de efterfølgende trin i salgstragten. Samtidigt betyder omfanget af din forretning ikke noget - lead magneter er relevante både for B2B og B2C. Hvis du gør brug af en salgstragt til at generere og at omdanne trafik til leads og salg, har du alligevel brug for lead magneter.

Hvad er en lead magnet simpelt forklaret?

Lead magneter er gratis tilbud, som du gør tilgængelige for besøgende tilgengæld for deres kontaktinformationer. Dette kan være rabatkuponer, træning, kurser, e-Bøger og meget andet.

Hvis du allerede har erfaring inden for digital marketing, så ved du, at en lead magnet kan have mange forskellige betydninger som f.eks. “gratis gave”. På den ene eller den anden måde vil du få brug for en lead magnet, hvis du har planer om at indsamle besøgendes e-mail adresser og at etablere langsigtede relationer for at omdanne dem til kunder.

Der er generelt to typer kunder - potentielle og rigtige. Kunder fra den første gruppe er mulige kunder som kan tænkes at købe noget i fremtiden. Kunder fra den anden gruppe er folk som allerede har købt dit produkt eller din service.

Men f.eks. i USA er udviklingen i at få omdannet potentielle kunder til rigtige kunder blevet langt mere kompliceret. Her er en klassisk salgstragt set gennem en amerikansk managers øjne:

 

screenshot-2

 

Her forklaret hvordan du groft set kan "oversætte" trinnene af kunder i denne model:

  • Ideal customer profile - portræt af den ideelle kunde som virksomheden generelt er på udkig efter,
  • Suspects - Kunder som har besøgt din fysiske butik eller webshop,
  • Prospects - potentielle købere, kunder som f.eks. Tog en ting fra hylden og gik hen for at prøve den på i omklædningsrummet,
  • Qualified prospects - endnu mere potentielle købere f.eks. kunder som har forladt omklædningsrummet og udtrykt intentioner om at købe noget,
  • Customers - Kunder som har betalt for varer ved kassen.

Hvis kunden finder tilbuddet attraktivt og vil gøre brug af det, vil han være nødsaget til at give sine kontaktoplysninger til sælgeren. Det er denne kontakt, som vil blive udgangspunktet for at tiltrække en person og at skabe en videre relation.



Hvilke kriterier skal den bedste lead magnet opfylde?

Skaber maximale fordele

Et tilbud som virkelig er umagen værd vil blive accepteret af mange folk som i fremtiden kan tænkes at dele deres indtryk og erfaring med venner og bekendte.

Hvad hvis vi tilbyder hver abonnent en bil? Konverteringen i dette tilfælde ville helt sikkert være over 90% (eftersom der altid vil være skeptiske folk som tvivler på sandheden af et sådant tilbud). Men dette er ikke, hvad vi stræber efter. Det er bedre at starte med mere realistiske tilbud - tilbyd det bedste først og derefter, hvis nødvendigt, kan du altid sænke barren over tid.

Indeholder værdifuld information eller muligheder som målgruppen har brug for

At skabe en lead magnet som fremhæver fordelene ved at blogge virker som en god idé. Men hvis dine besøgende er interesserede i at skabe mere trafik og at øge deres indkomst, vil de højest sandsynligt ikke være interesserede i denne type magnet.

Løser et specifikt problem

For at modtage en e-mail adresse eller anden form for kontaktinformation fra en kunde, er du nødt til at lancere en virkelig uimodståelig magnet. Den er nødt til at indeholde ny information, lære kunden om noget nyttigt eller hjælpe med at løse et eksisterende problem.

Tilgængeligt med det samme efter kunden har registreret sig

For at øge konverteringen bør din lead magnet være tilgængelig for kunden, lige efter de har udfyldt formularen og afsendt sine kontaktoplysninger. Lad dine kunder vide dette. Du kan sende linket i en e-mail eller gøre det tilgængeligt på siden lige efter den besøgende har indtastet informationen. Endnu bedre hvis du gør brug af begge muligheder på én gang.

Skal være simpelt og originalt

Enhver lead magnet hjælper med at løse et specifikt problem så hurtigt som muligt. Det bør ikke tage meget lang tid at lave en lead magnet og “lokkemaden” (det gratis tilbud) er derfor heller ikke et kæmpe produkt eller noget i større omfang.

Skal vække kundens interesse

Dette kan kun opnås hvis indholdet af lead magneten er skjult. Det er bedre at gøre en lille del af produktet tilgængeligt, f.eks. et lille tekstafsnit, for at vække kundens interesse, og derefter skjule resten af teksten. Den skjulte tekst vil have god effekt.

 

At få lavet den bedste lead magnet vil dog tage tid. Det er okay, hvis dit udgangspunkt ikke er så tydeligt, som du gerne vil have, det skulle være men takket være lead magneten, vil du stadig opnå et minmum af e-mail adresser. Hold konstant din “finger på pulsen”. Hvis du bare slapper af mens din lead magnet arbejder, risikerer du at miste kunder som kommer til dig i øjeblikket.

Vil du gerne lære mere om lead generering? Læs vores blog her og find en masse værdifuld indhold, som vi deler på dagligt basis!

 

Wedoio er et globalt team med rødder i København som udvikler integrations- og automatiseringsløsninger til virksomheder. Wedoio giver enhver forretning mulighed for en nem og simpel Uniconta integrations- og automatiseringsløsning. Dette inkluderer integration af alle data fra WooCommerce, Shopify, Magento 2 og andre webshops direkte til Uniconta uden at miste information i løbet af processen. Med vores integrationsløsninger får du tingene gjort - helt automatisk!

Kontakt os i dag!

 

Share this:

Best this week:

Nu er Wedoios Shopify - Uniconta integration her!