Skip to content
Top 7 fordele ved produktlister

Top 7 fordele ved produktlister | Wedoio

En godt designet produktliste kan øge profitten for en eCommerce virksomhed betydeligt. Kunder kan nemt finde det produkt, de har brug for, tjekke produktets egenskaber i detaljer, sammenligne dette med andre tilbud, se produktanmeldelser og endeligt gennemføre et køb.

Hvis kunden derimod ikke er tilfreds med produktlistens design eller med kvaliteten eller mængden af information gjort tilgængelig, vil han eller hun være skuffet, forlade siden og i stedet gå til konkurrenterne. Dette er et direkte tab for enhver forretning.

 

Hvad er en produktliste, og hvorfor er den nødvendig?

Produktlister er en separat kategoriside i en eCommerce webshop som indeholder en liste over bestemte varer inklusiv produkter, servicer mv..

Sådanne sider hjælper søgemaskine robotter og internetbrugere til hurtigt at kunne søge efter specifikke produkter og servicer på internettet. Produktlister forbedrer altså effektiviteten af kundeinteraktionen med eCommerce webshops. Det er logisk at produktlister, som det vigtigste element i rangeringen af en eCommerce webshop ift. Søgeresultater, er blevet en uundværlig funktion for de fleste webshops.

 

Top 7 fordele ved produktlister

Nu hvor vi har fået styr på hovedkomponenterne i en produktliste, skal vi se nærmere på hvordan sådanne sider hjælper med at præsentere produkter, og hvordan eCommerce webshops drager fordel af disse gennem deres SEO markedsføring.

1. Gør søgemaskiners opgave mere enkel

Takket være produktlisterne på en eCommerce webshops sider kan søgemaskinen mere præcist afgøre, hvilken type indhold webshoppen har. Lister er helt præcist et eCommerce element, og søgemaskinen vil derfor, hvis en produktliste er tilgængelig, med det samme kunne fastslå, at dette er en salgsside og ikke en informationsside.

For at opsummere: Siden med en produktliste har en højere rangering ift. kommercielle- eller købsforespørgsler i søgemaskiner.

 

2. Søgemaskiners analysering af produktsider

Søgemaskiner kan afgøre om hjemmesiden indeholder kommercielt indhold og evaluerer rangeringen af varer som er præsenteret på siden. Hvis der ikke er nogen produktlister på virksomhedens side, og der i stedet for disse f.eks. er en produkttabel, anses dette af søgemaskinen også som et produktudvalg i en eCommerce webshop. Men forskellen mellem en produktliste og en produkttabel er, at en produktliste indeholder mere information om produktet end en produkttabel gør. Og på grund af dette vil det være sværere at opnå en top rangering hos søgemaskinerne, hvis du opsætter din webshop ved brug af produkttabeller. 

product tables by wedoio

For at opsummere: En eCommerce webshop kan opnå en førende position hos søgemaskiner, hvis man forbedrer opstillingen af produktsiderne.

 

3. At skabe de rette betingelser for informativt indhold

Hvis du bruger produktlister i din eCommerce webshop som en måde at præsentere dine produkter eller seriver på, så sikr dig at indholdet er så informativt som muligt. Normaltvis er modellen, producent, pris og egenskaber ved produktet beskrevet i webshoppens produktkategorier og produktbilleder og købsmuligheder vises her.

Derfor bør den side, hvor produktudvalget er opslået, indeholde den maximale mængde af brugbar information. Dette vil passe til det, de potentielle kunder leder efter og er interesseret i at vide, når de søger efter mere information på hver side med produktlister, som de kommer ind på. 

For at opsummere: Produktlister indeholder mere brugbar information som er velreflekteret, når dette skal evalueres af søgemaskiner.

 

4. Forbedring af søgeords matchende metrics

En vigtig fordel ved produktlister er, at det øger graden af matchende søgeords forespørgsler på den side, hvor produktlisten er placeret. Når listen udformes til produktkortet indikeres et tekstanker. Det er bedst at indskrive de mest hyppige søgeord som vil passe til den specifikke kategori.

product listing in amazon

Amazons produktliste

Takket være dette vil det være muligt for søgemaskiner at afgøre, hvilket udvalg der er tilgængeligt på siden eller om dette matcher hjemmesidens emne. Denne situation gør det muligt for dig at øge fremkomsten af søgeord.

For at opsummere: Produktlister forbedrer graden af overensstemmelse med søgeords forespørgsler, hvilket fører til en øget sortering af hjemmesiden i søgeresultaterne.

 

5. Forbedrer hjemmesidens konkurrencedygtighed

Hertil vil brugen af produktlister i din eCommerce webshop øge antallet af indekserede sider. Når du søger om at blive listet på hjemmesiden, er du nødt til at oprette din egen side for hvert produkt. Som konsekvens heraf øges antallet af “levende” elementer i webshoppen.

For at opsummere: Efter at have integreret en produktliste, vil din webshop rangere højere hos søgemaskinerne. Derudover kan en øget trafik føre til bedre kvalitet, konkurrencedygtighed og en bedre rangering.

 

6. Forbedrer kvaliteten af interne links

Interne links er en link struktur som skaber et semantisk link mellem sider. Med andre ord går interne links fra en side på hjemmesiden til en anden side på den samme hjemmeside (samme domæne). Ved at bruge produktlister kan du forbedre kvaliteten af interne links og dermed forbedre ankeret og den statiske sidevægt af din kilde.

Enhver produktside som har varelister peger mod det oprindelige afsnit og viderfører dens anker og statiske sidevægt (sidevægten afhænger direkte af antallet af omdirigeringer til siden. Jo flere der er, jo højere søgemaskine placering).

wedoio service produktside

Wedoios service produktside

Ved hjælp af links fra produktkortet øges listen af tekstankere som peger mod den, og som resultat heraf bliver sidevægten højere. Ved hjælp af interne links kan man tilføje lignende eller relaterede produkter til produktkortet. Og dette vil også hjælpe med at øge sidevægten.

For at opsummere: Interne links øger den statiske sidevægt, fremmer indeksering og øger dens relevans.

 

7. Formatering af et brugervenligt navigeringssystem

For en mere bekvem anvendelse af webshoppen, er du nødt til at lave en produktudstilling. Produktlisten kan hjælpe med dette - den fremviser tydeligt produktkataloget, anvendelsen af ekstra funktioner, såsom kategorier, filtre og tags. Dette vil gøre dit navigeringssystem mere brugervenligt og som resultat heraf forbedre konverteringen og adfærdsindikatorer i webshoppen.

For at opsummere: Ved hjælp af produktlister kan webshoppen optimeres til en mere brugervenlig side, da navigering gennem kategorier er mere simpelt. Konverterings- og adfærdsfaktorer prioriteres højt ift. rangering. Men denne metode har også ulemper - bl.a. høje lønomkostninger ved implementering. 

Der er platforme som WordPress eller Shopify, hvor du selv kan designe din produktudstilling, beslutte om du vil have en produkttabel ved brug af WooCommerce eller en produktliste ved brug af Shopify mv., og alt dette uden at spilde alt for meget tid. Disse er CMS (Content Management Systems) platforme, hvor du kan opnå fantastiske resultater ift. at køre din egen webshop, hvis du designer og kører den korrekt.

Vi har mange artikler fyldt med information om Woocommerce, Shopify, Magento 2 og andre platforme på vores blog. Uanset om du har en startup webshop, eller om du er en erfaren iværksætter på jagt efter måder at øge din profit på, kan du finde den information, som du søger på vores blog.

Kontakt os til enhver tid og book et møde med vores specialister, hvis du gerne vil høre mere om, hvordan du kan øge din webshops profit ved at automatisere arbejdsprocesser. 

Slut med kedelige daglige rutiner og ensformige opgaver! Wedoio tilbyder Uniconta integrationer til virksomheder som er på udkig efter automatiserings- og integrationsløsninger for at få tingene udført helt automatisk.

Kontakt os i dag!

 

 

Share this:

Best this week: