Skip to content
Webshop automatiseringsniveauer: En trin for trin guide

Webshop automatiseringsniveauer: En trin for trin guide

Webshop automatiseringsniveauer: En trin for trin guide til webshopejere

At automatisere arbejdsprocesserne for en webshop er en af hovedkriterierne for at kunne køre en succesfuld forretning. At øge salg, tiltrække kunder, arbejde med faste kunder og at bogføre, er bare nogle af de få forretningsprocesser som kan have brug for en automatiseret styring.

Automatisering er umuligt uden specielle servicer og integrationsløsninger. Vi kommer ikke til at definere, hvad en automatiserings- og integrationsløsning er i dag, da du kan læse mange indlæg fyldt med den nødvendige information på Wedoios blog. I stedet vil vi fortælle mere om de primære niveauer inden for webshop automatisering og beskrive alle de trin, du som webshopejer eller manager kan tage.

Lad os komme til sagen!

 

Målsætning

Webshop automatiserng skal udføres i overensstemmelse med en tydelig plan. Det er nemmere at løse hvert problem, hvis du har præcise mål fremsat for dig. Du kan anvende en af de eksisterende målsætningskriterier eller modeller til at guide dig gennem processen. Du kan f.eks. bruge SMART (specific, measurable, achievable, relevant, timely).

Du kan vælge den teknik, der passer bedst til dig. Det er vigtigt at forstå, at det at have mål gør det muligt for dig at objektivisere resultatet. Som hovedregel er automatiseringen af en webshops lagerbeholdning, salg eller hele arbejdsprocessen udført for at øge virksomhedens profit.

 

Fordeling af ressourcer

For at fuldføre enhver form for arbejde er du nødt til at beslutte, hvilke ressourcer du vil anvende og mere specifikt at:

  • Samle et team,
  • Fordele pengene til deres lønninger eller til køb af software,
  • Vælge redskaberne til at automatisere din forretning,
  • Beskrive specifikke deadlines.


At samle et team

Din vigtigste opgave vil være at samle erfarne specialister til dit team. Her har du følgende muligheder:

  • Gør brug af arbejdskraften fra dine medarbejdere,
  • Hyr en outsource specialist,
  • Indgå en outsourcing aftale med en specialiseret virksomhed.

Den første mulighed er at sammensætte et team af specialister fra din virksomhed. Du kan enten gøre det selv eller uddelegere det til rekrutteringsafdelingen i din virksomhed.

Den anden mulighed: Når du hyrer en tredjeparts konsulent, er det nødvendigt at snakke om betingelserne for samarbejdet og at fremhæve pligterne og ansvarsområderne. En konsulent vælger f.eks. et CRM system og oplærer salgskonsulenter, men implementeringen og tilpasningen af løsningen ligger normalt på skuldrene af virksomheden selv.

Med den tredje mulighed får du automatisering som allerede er klar. Der findes mange specialiserede bureauer og integrations- og konsultationsvirksomheder på markedet i dag som er klar til at udvikle og implementere en webshop automatiseringsløsning kun til dig.

Du kan nu begynde at automatisere din forretning og slippe af med alle rutineopgaver ved at forbinde din webshop med specialiserede løsninger.

Tag detaljerne med i overvejelserne inden du hyrer en automatiserings specialist eller en integrationspartner. Studer omhyggeligt behovene for din forretning, de overordnede omkostninger som du er klar til at dedikere til løsningen og de forventede deadlines.

 

Beskrivelse af forretningsprocesser

Inden du begynder at automatisere din webshop eller andre systemer, er du nødt til først at få styr på tingene: organiser dokumenter, foretag en revision af strukturen osv.. Hvis din forretning flyder, er du nødt til først at håndtere det.

Hovedopgaven er at analysere forretningsprocesser, planlægge alle niveauer og at samle information. Brug følgende instruktioner som en guide:

  • Det første er indledningsfasen. Dette er en ærlig beskrivelse af den nuværende tilstand af din forretning og reflektioner over alle dens svagheder.
  • Ved optimeringsfasen fastlægges foranstaltninger for at forbedre forretningsprocesser med hjælp fra virksomhedens managers, købere og partnere.
  • Herefter kan du begynde at automatisere din forretning og slippe af med rutineopgaver ved at forbinde din webshop med specielle løsninger. 

Lad os dermed gå videre til at fokusere på automatiseringsværktøjer.

 

Valg af værktøjer

Hvilken slags værktøjer taler vi om? Dem som er passende til din forretning. Det er vigtigt at vælge de mest optimale for at kunne løse automatiseringsproblemet og at øge profitten uden at skulle overbetale.

CRM system: Kundestyringssystemet hjælper med at gemme data om alle kunder, deres ordrehistorik og interaktioner med virksomheden. CRM systemet holder styr på medarbejdernes arbejde, genererer dokumenter og analyserer transaktioner.
E-mail nyhedsbrev: Dette system er skabt for at holde kontakten med webshoppens kunder via nyhedsbreve og brugbar information for at kunne skabe salg.

Oftest er følgende metoder anvendt til automatisering af e-mails og nyhedsbreve:

  • Notifikationer om rabatter og tilbud: Systemet sender beskeder indeholdende en rabatkode eller tilbudskupon,
  • Et tilbud om at købe et tilsvarende produkt eller tilbehør: Hvis køberen f.eks. har købt en smartphone, tilbydes han/hun en rabat på køb af tilbehør hertil (mobil cover, høretelefoner, oplader mv.), og målet er at øge gennemsnitsbetalingen for en kunde,
  • Beskeder med gaver eller højtidsbonusser:: Disse handlinger hjælper med at øge en kundes loyalitet.

Salgs scripts: Dette begreb kaldes også salgsproces scripts. Men i dag er det ikke udelukkende bare et dokument i Excel eller Word format. Scripts er inkluderet i CRM systemer til operationelt arbejde og for at kunne modtage endelige rapporter.


Implementering af planen

På dette niveau foretages den direkte implementering af automatiseringsløsningen i din forretning. Hvis din virksomhed har besluttet at gøre alt arbejdet selv, må den ansvarlige person for dette udpeges. Denne opgave overlades ofte til lederen af salgsafdelingen, lead manageren, økonomi manageren, bogholderen eller til chefen.

Specialisterne som er involverede i projektet bør ikke arbejde adskilt fra hinanden. De har brug for konstant at opdatere hinanden med information. Det kan endda være en fordel at afsætte et adskilt kontor til deres samarbejde. Efter at have lanceret automatiseringsløsningen vil det højest sandsynligt tage noget tid at videreudvikle og at optimere processerne.

 

Optimering af resultaterne

På det sidste niveau af webshop automatisering er det tid til at optimere systemet. Hvis du, som webshopejer, ikke er tilfreds med resultaterne efter automatiseringsløsningen er integreret i dit system, er du nødt til fortsat at videreudvikle og at modernisere den.

Gå ikke i panik - der er intet usædvanligt ved dette. Det er bare nødvendigt at identificere og at rette manglerne. Så hvilke fejl kan rent faktisk opstå, når man forbinder systemet?

  • Der er ikke fuld kontrol over processen,
  • Projektet var ikke velforberedt,
  • Webshoppens automatiseringsopgave er ikke blevet defineret,
  • Der er ikke sat mål.

Vær forsigtig og tag disse fejl med i overvejelserne i din arbejdsproces. Resultatet af automatisering bør være, at man undgår rutineopgaver og øger virksomhedens profit.

Udover dette er det vigtigt at oplære medarbejdere til at arbejde under de nye forhold og at omfordele kompetencer. Husk at webshop automatisering normalt kræver tid, da det ikke bare er noget der sker natten over. Men resultaterne er altid bedre end forventet.

Som altid hjælper Wedoio virksomheder med at automatisere deres forretningsprocesser ved at integrere Uniconta webshop automatiseringsløsningen for at opnå bedre resultater og at øge deres profit. Hvis du er en af disse virksomheder og er klar til forandringer i dit forretningsliv, er vi her for at hjælpe dig! Du kan til enhver tid booke et møde med os for at få al den nødvendige og specifiserede information om automatisering afdin webshop.

Kontakt os i dag!

Wedoio er et globalt team af iværksættere, udviklere og designere, og vi arbejder alle for at ændre måden, hvorpå vi integrerer digitale systemer. Vores primære lokation er København, hvorfra vi har rødder.

Wedoios løsninger er hovedsageligt forhandlet af Uniconta partnere verden over, hvor Wedoio, i samarbejde med lokale distributører og partnere, udvikler og tilpasser løsningerne til de forskellige ønsker og behov både fra kunder og ift. det nuværende marked.

 

Mere om:
uniconta blok

Uniconta er et moderne cloud-baseret ERP system som holder styr på økonomi, varelager, projekter, produktion og logistik og hjælper din forretning med at blive mere digital. Dette byder på tidsbesparelser i din daglige rutine, søgninger, indhentning af dokumenter og forretningsledelse. Alle dine data og dokumenter er sikkert opbevaret og altid tilgængelige i Uniconta cloud. 

Selvom dette er et standard ERP system, er det fleksibelt struktureret, så du kan skræddersy løsningen med dine egne felter, tabeller og skærme. Dette betyder, at du ikke behøver at være afhængig af ønsket om forandring blot for at passe ind med andre virksomheder.

 

 

Mere om:
wedoio-logo

Wedoio giver enhver forretning mulighed for en nem og enkel Uniconta integration og en automatiseret løsning. Dette inkluderer integration af al data fra WooCommerce, Shopify, Magento 2 og andre webshops direkte til Uniconta uden at miste information i løbet af processen.

Ved at tilmelde dig denne nemme og enkle integrationsproces, kan du spare en masse tid på administrationen af din webshop. Det vigtigste her er, at du kan have fokus på din forretning og undgår at skulle hoppe mellem forskellige systemer. Spar med sikkerhed både tid og penge. Du får automatisk tingene ordnet.

 

Share this:

Best this week:

Nu er Wedoios Shopify - Uniconta integration her!